"El profesor mediocre dice. El buen professor explica. El professor superior demuestra.El professor excelente inspira".
William A. Ward.

lunes, 28 de noviembre de 2011

DE L' AVALUACIÓ EXCLUSIVA A L' AVALUACIÓ INCLUSIVA

Selectividad: Día Tres
L'avaluació tradicional pot resultar un mur infranquejable.                            
                 http://www.flickr.com/photos/iesluisvelez2006-2007/4979812693/



Aquesta setmana em tractat un tema delicat: l'avaluació. En el sistema tradicional l'avaluació és classificadora, selectiva, exclusiva.suspens i quedes exclòs d'un sistema propedèutic, "no vals" és el missatge. La manera d'avaluar sol ser una prova escrita on es demana que es reprodueixin els continguts d'un llibre de text determinat , continguts que el mestre ha llegit a classe i que l'alumne ha escoltat en silenci i ha de reproduir per escrit. Moltes vegades aquest exàm ja ve donat amb el llibre de text, amb ell s'obté una nota classificadora per tota la vida.
A classe em vist un vídeo de José Luis Castillo on ens diu que no només s'ha de reinventar l'escola sino també al professor, a un món impredictible em d'innovar contínuament amb conseqüències inesperades, ens pregunta "¿cuantas veces ha cambiado el mundo desde 2001?", i ens diu que a un món tant canviant em d'abordar el que no coneixem: actuar creativament, orientar-se cap a l'eficiència, contextualitzar, i recontextualitzar, compartir, dissenyar, redissenyar... I què l'escola d'avui no representa aquest verbs ni tampoc la manera d'avaluar.
Sí normalment la pregunta és:" quina nota has tengut?", les preguntes haurien de ser " com has aprés?", "amb qui has aprés?", "què faràs amb el que has aprés?". Avaluar tot el procés, que sigui una avaluació encoratjadora, personalitzada, participativa, integrant també a les famílies, amb varis factors avaluatius, amb indicadors informatius i transparents.L'avaluació continua ha de servir per millorar la proposta didàctica, detectar el que no va bé, per part del professor, però també per part de l'alumne, que ha d'encaminar-se cap l'autoavaluació . Amb l'objectiu d' esbrinar que no s'és capaç de fer prou bé, d'entendre'n les causes i de prendre decisions orientades a la millora.
Tipus d'avaluació: Finalitat: DIagnostic o Inicial, a quin nivell comença l'aprenentatge l'alumne.
Sumativa o Integradora: al final a on ha arribat l'alumne.
Formativa o Reguladora: detecta com va el procés i poder-lo adaptar.
Avaluació segons l'aplicació: Inicial, Final, Processual. Fins ara hem tengut avaluacions Final-Sumatives (des de un diagnòstic, sense atendre el procés)
El tipus d'avaluació segons l'àmbit d'extensió pot ser Parcial o Global.
També pot ser una avaluació Externa o Interna i, en aquest cas, potser Autoavaluació (jo mateix), Heteroavaluació ( un avalua un altre) i Coavaluació (els subjectes s'avaluen mútuament).
L'Autoavaluació pot ser Criterial: propòsits prèviament fixats, o bé amb uns standars o patrons, i també potser Normativa: el punt de referencia de comparació és el nivell general d'un grup.
I trobam un nou concepte que introdueix Escamilla (2009), el d'avaluació Inclusiva: integra noció d'ajustament de l'ajuda pedagògica a la diversitat de capacitats, interessos i motivacions de l'alumnat.
Antoni Zabala diu al seu llibre 11 Ideas clave Como aprender y enseñar competèncias que avaluar competències és avaluar processos amb la resolució de situacions-problemes i que es tracta d'una tasca complexa. A mi personalmente em sembla una tasca molt complexa, penso que hi ha un component subjectiu i que per poder enfrontar-se a l'avaluació tan des de el punt de vista de l' alumne (autoavalució), com des de el punt de vista del professor, és fonamental desenvolupar la intel·ligència emocional (intrapersonal i interpersonal), teoria de les intel·ligències múltiples, Howard Gardner,(1983).   


No hay comentarios:

Publicar un comentario