"El profesor mediocre dice. El buen professor explica. El professor superior demuestra.El professor excelente inspira".
William A. Ward.

lunes, 5 de diciembre de 2011

CURRICULUM, MITJÀ O FI?

Magisterio


                                     
Què és el currículum?. Per alguns didàctics el currículum és un conjunt de coneixements, per altres es tractaria dels objectius.
Gimeno (1985) va posar de manifest la divisió que hi ha en el sistema educatiu, uns estudien l'educació, altres decideixen l'educació i altres la realitzen. Pedagogs, polítics i professors, cadascun pel seu costat. Els professors han de realitzar una educació amb la que no tenen cap poder de decisió.
Trobem també el concepte de currículum ocult. Vendria a ser tot el que els alumnes aprenen sense intencionalitat del professor , si deim cridant "no cridis" a l'alumne li estam enviant un missatge que no es correspon amb les nostres paraules i les nostres intencions.
Actualment es concep el currículum com una especificació de les intencionalitats i del pla o plans d'acció per assolir-les. El currículum explicita les intencions i el pla d'instruccions a partir de les quals es realitzaran les activitats escolars.
Els elements del currículum han de respondre a les següents qüestions: per a que s'ha D'ensenyar?, què s'ha d'ensenyar?, quan s'ha d'ensenyar?,, com s'ha d'ensenyar?, i què s'ha d'avaluar, com i quan?.
El currículum actual és un decret de mínims , un currículum de base, un instrument de treball que no esta tancat i que es flexible, ha d'adaptar-se a la realitat de l'aula. El professor també té poder de decisió , al menys teòricament , ja que en moltes ocasions la realitat és el llibre de text. El currículum explicita les intencions i el pla d'instruccions a partir de les quals es realitzaran les activitats escolars . A nivell científic esta basat en les teories constructivistes. I és sistèmic: un tot en el qual la modificació d'un element implica un canvi a un altre. Podríem dir que és un currículum descentralitzar. Això requereix professors professionalitzats que vagin a les fonts, que adaptin el currículum a la realitat de la seva aula.
Que sigui un currículum obert, prescriptiu, vol dir que s'ha d'anar concretant . Els nivells de concreció establerts per la Conselleria d'Educació i Cultura de les Illes Balears (2009) son:
-Ministeri i Comunitat Autònoma.
-Centre: concreció curricular (equip docent).
-Programació d'aula (equip docent).
-Temporalització (mestre).
Pedro Villarrubia va publicar al seu bloc "Maldito Currículo" que és una bona reflexió sobre com es senten molts mestres davant el currículum, on s'han anat posant elements sense treure'n altres i els mestres es veuen invaÏts per tasques i continguts impossibles de realitzar dins la realitat de les aules.
A mi personalment m'ha cridat molt l'atenció el concepte de currículum ocult, em sembla molt interessant i crec que cada professional ha de fer una reflexió sobre els missatges que esta enviant als alumnes, no només per la responsabilitat que té al fer-ho, sinó també
perquè tal vegada moltes frustracions per no aconseguir els resultats esperats es podrien explicar des d'aquest punt de vista, quin missatge estam enviant reialment als alumnes?, això certament deu tenir molt que veure amb la seves actituds davant l'aprenentatge.
 He trobat una reflexió molt interessant sobre el currículum ocult respecte dels missatges que enviem des de la perspectiva de gènere. esta publicat per "Mujeres y Matemáticas" .  http://mujeresymatematica.wordpress.com/la-escuela-y-el-curriculum-oculto 

No hay comentarios:

Publicar un comentario